Saturday, September 26, 2009

selamatkan malaysia (amah indonesia)

"Sebenarnya, ramai warga asing sanggup melakukan apa saja untuk masuk dan bekerja di Malaysia kerana layanan baik majikan di negara ini yang sememangnya menjadi `lubuk rezeki' mereka. Sedangkan yang diperbesar-besarkan media Indonesia membabitkan kes penderaan pembantu rumah asing dan sebagainya, hanyalah kes-kes terpencil yang bukan saja berlaku di sini, malah merata negara di dunia. Namun, dalam sibuk memperkatakan soal gaji pembantu rumah asing, kita tidak harus terlepas pandang nasib warga sendiri." "Ditambah pula dengan pendedahan Presiden Cuepacs, Omar Osman yang menyifatkan kadar RM25 sejam itu sama dengan gaji penjawat awam kumpulan sokongan 1 peringkat diploma dan Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM). "
Petikan http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Sunday/Rencana/20090927045739/Article/index_html

Seharusnya keputusan diambil secara tuntas tentang semua proses yang terlibat dalam pengambilan amah di negara ini. Yang penting, rakyat negara ini tidak menjadi 'kuli' kepada mereka dalam erti kata sebenar.
Bekerja siang malam, memperolehi gaji dan RM800 terpaksa diberikan kepada amah. Fikirkan kesannya, rakyat dibandar besar mungkin terpaksa memikirkan pelbagai alternatif termasuk menghantar anak-anak mereka ke kampung, berhenti kerja (bagi sang ibu), mencari nurseri dan paling teruk, berhenti beranak!
Kesannya kepada pertumbuhan populasi negara 70 juta orang lagi jauh sasarannya. Seharusnya satu penyelesaian komprehensif dicari dan dilaksanakan. Diskusi bersama Papa boleh, tapi tidak bermakna harus mengikut telunjuk mereka. Amah dari negara lain seperti Filipina juga harus dilibatkan sama.
Tentu ada bezanya, jika majikan bermurah hati memberi upah lebih sebagai ganjaran kerja yang bagus, tetapi ia tidak bermakna perlu ada gaji minimum untuknya.

No comments:

Post a Comment