Tuesday, September 8, 2009

akta hasutan

6 tidak mengaku salah atas tuduhan menghasut

SHAH ALAM: Enam individu yang didakwa mengikut Seksyen 4 (1) Akta Hasutan kerana membawa dan memijak kepala lembu dengan kecenderungan menghasut, akhir bulan lalu, mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini, hari ini. Ibrahim Sabri, 42; Ahmad Mahayuddin Abd Manaf, 36; Eyzva Ezhar Ramly, 31; Mohd Azmir Mohd Zain, 35; Ahmad Suhairy Zakaria, 30; dan Mohd Hilmi Ni, 40, diwakili peguam Datuk Salehuddin Saidin, mengaku tidak bersalah terhadap pertuduhan itu apabila dibacakan terhadap mereka.
Hakim Hasni Hasan kemudian membenarkan mereka dijamin RM4,000 dengan seorang penjamin setiap seorang.
http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Wednesday/Mutakhir/20090909113913/Article/index_html

Mungkin ramai yang terkejut dengan "kecepatan" tindakan oleh peguam negara, Tan Sri Gani Patail terhadap pendemostrator dan kini usaha mereka menghalang pembinaan kuil di kawasan mereka terpaksa melalui proses mahkamah dengan Akta Hasutan.

Ramai bloger mengutarakan isu ini sejak lebih sebulan lalu.Tidak kurang juga mendesak tindakan pecat terhadap Gani Patail.i.e.http://ruangbicarafaisal.blogspot.com/2009/09/nizar-oiii-gani-patail-harus-letak.html.

Isu kepala lembu yang ditujukan kepada 2 exco Selangor mungkin telah disalahertikan sebagai menghina agama hindu.Perkara begini amat mudah diambil kesempatan oleh "opportunist".

Barangkali para penduduk boleh juga mengambil tindakan mahkamah bagi mendapatkan perintah bagi menghalang pemindahan kuil ke kawasan mereka.

Akhir sekali keangkuhan kerajaan Selangor yang berkeras (pada awalnya) dengan keputusan tersebut menyebabkan kini, 6 didakwa dimahkamah. Perjuangan sebenarnya baharu bermula.

Lihat juga:http://taipingmali.blogspot.com/ dengan video Hisham:Don't blame cow head protester.

No comments:

Post a Comment